Szkoła Podstawowa nr 11 w Ostrowie Wielkopolskim w czerwcu 2013 r. otrzymała Ogólnopolski Certyfikat ,,Bezpiecznej  Szkoły’’ Od października 2012 r. do kwietnia 2013 r.  uczniowie wraz z nauczycielami wykonywali w szkole rozmaite zadania ujęte w programie. Tegoroczne hasło konkursu brzmiało: ,,PRAWO, PRZYJAŹŃ, TOLERANCJA’’

        We wszystkich klasach  przeprowadzono debatę uczniowską na temat: ,, Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel’’. Celem zajęć było: definiowanie i rozumienie pojęć z zakresu edukacji obywatelskiej oraz kształtowanie uczuć i postaw patriotycznych. Uczniowie wykazali się wiedzą na temat podstawowych zasad funkcjonowania państwa i społeczeństwa obywatelskiego. Zapoznano uczniów z funkcjonującymi zasadami i normami współżycia, poszanowania praw jednostki, ucznia, obywatela, tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach. Podkreślono znaczenie solidaryzmu społecznego i konieczności przeciwdziałania patologiom społecznym.

       Został również ogłoszony konkurs plastyczny i literacki, w których uczniowie mogli przedstawić swoje innowacyjne pomysły na temat „Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi?” Konkurs literacki wygrała Sylwia Poprawa z klasy V b (jej praca ukazała się w szkolnej gazetce „OX”). Wyróżnione zostały także prace: Agnieszki Miętkiewicz z kl. IV b oraz Joanny Ścibior z kl. VI b. W klasach młodszych wyróżniona została praca Norberta Warzechy z klasy III b, który w interesujący sposób przedstawił plastycznie swoje pomysły na wspomniany temat.

    Spotkanie z przedstawicielami Straży Miejskiej i Pogotowia Ratunkowego poszerzyło wiedzę uczniów na temat bezpiecznego zachowania w domu, szkole, na ulicy.  Ratownik medyczny podczas zajęć warsztatowych przekazał uczniom informacje na temat podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, właściwego, bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach, pozycji bocznej ustalonej. Pracownicy Straży Miejskiej w ciekawy sposób opowiadali uczniom o swej pracy i różnych sytuacjach, w których ważne jest zachowanie bezpieczeństwa własnego i innych.

      Zapoznano uczniów z przysługującymi im prawami zawartymi w Konwencji o Prawach Dziecka. Szczególną uwagę zwrócono na prawo do życia bez przemocy i poniżania oraz zasadę poszanowania godności.

     Tytoń, narkotyki, dopalacze- jak się przed tym bronić’’. Zajęcia warsztatowe i scenki na ten temat  cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów. Koordynatorzy zajęć szczegółowo wyjaśnili czym są : papierosy, narkotyki i dopalacze oraz jak uczniowie powinni się zachować w sytuacji namawiania ich do spróbowania tychże używek. Uczniowie otrzymali informacje co mogą zrobić, aby pomóc uzależnionym.

     Ponadto odbyły się konserwatoria na temat: ..Kibole, blokersi, grupy podwórkowe- co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do ,,paczki’’? Podczas zajęć uczniowie zapoznali się z pojęciami: kibole, blokersi, dresiarze. Wspólnie ustalali jakie zagrożenia płyną ze strony w/w grup podwórkowych, w jaki sposób wywierają one wpływ na uczniów i jak młodzi ludzie mogą się bronić przed wciągnięciem do ,,paczki’’.

     Podczas realizacji zadań uczniowie mieli możliwość ugruntowania swojej wiedzy na temat niepełnosprawności. Dowiedzieli się też,  jakie są rodzaje niepełnosprawności. Odgrywali scenki, w których mogli się wcielić w osoby niepełnosprawne i te, które pomagają osobom niepełnosprawnym.

     Konserwatoria na temat ,,Nie jesteś sam’’  w starszej i młodszej grupie wiekowej przyczyniły się do  dostrzeżenia problemu samotności w najbliższym środowisku, szkole, sąsiedztwie. Podczas zajęć uświadomiono uczniom, gdzie szukać pomocy i jak okazywać pomoc osobom samotnym w trudnej sytuacji życiowej

     Uczniowie byli bardzo zainteresowani tematyką zajęć pod hasłem: ,,Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia’’. Poznali określenia zawarte w aktach prawnych, jak np. przestępstwo, zbrodnia, występek, wykroczenie, demoralizacja. Chętnie wykonywali powierzone im zadania, z zainteresowaniem słuchali informacji dotyczących prawa karnego i cywilnego dotyczącego odpowiedzialności nieletnich.

      Uczniowie starszej grupy wiekowej zaangażowali się w tworzenie stron do gazetki szkolnej ,,OX’’ dotyczących sylwetki Janusza Korczaka pod hasłem ,,Janusz Korczak- przyjaciel dzieci w niebezpiecznych czasach’’. Dzieci oglądały prezentacje filmów o postaci Dobrego Doktora oraz uczestniczyły w lekcjach tematycznych. W szkole odbył się apel dla wszystkich uczniów , podczas którego dzieci obejrzały film edukacyjny przedstawiający sylwetkę Janusza Korczaka. Po obejrzeniu filmu w klasach odbyły się dyskusje na tematy związane z działalnością i postawą moralną tego pedagoga i wychowawcy .

        Uczniowie byli bardzo zaangażowani w zajęcia i sumiennie wykonywali powierzone im zadania. Wykazali się przy tym dużą wiedzą i ciekawością proponowanych tematów.