Badanie IBE
Eksperci sprawdzili jak często uczniowie szkół podstawowych i trzecich klas gimnazjów używają komputera lub innych urządzeń elektronicznych do czytania oraz w jaki sposób wykorzystują Internet do czytania dłuższych tekstów np. książek lub artykułów.
Dzięki badaniom udało się opisać typy zachowań związanych z czytelnictwem komputerowym:
- poszukiwanie informacji o książkach
- ściąganie z sieci całych tekstów bądź fragmentów
- sposób czytania tekstów - na ekranie czy w wersji wydrukowanej na papierze?
Czytanie dwunastolatków - wyniki badań
Według badań co drugi uczeń VI klasy co najmniej raz w tygodniu szuka w sieci informacji niezwiązanych ze szkołą. Około 57% poszukuje informacji, których potrzebuje w szkole.
Około 44% uczniów systematycznie przegląda portale informacyjne i prasę online.
37% czyta twórczość innych internatów - np. blogi.
Książki, które mają swoje rzeczywiste, papierowe odpowiedniki są zdecydowanie rzadziej czytane w Internecie. Zastępują je komiksy, które są najczęściej czytanym typem publikacji w sieci. Wynika to z niedostępności niektórych pozycji na polskim rynku.
Najwięcej książek w wersji drukowanej czytają dzieci osób z dobrym wykształceniem. W domach, w których są duże księgozbiory, najrzadziej czytano książki w postaci elektronicznej.
Uczniowie sami przyznają, że gdy mają wybór, wolą czytać książki drukowane. Dlatego rzadko czytają lektury szkolne i inne książki w Internecie. Zdecydowanie częściej sięgają po poradniki lub publikacje związane z ich zainteresowaniami.
Jednak Internet często służy do szukania materiałów potrzebnych do przygotowania się do lekcji w szkole.
12-latkowie w sieci
Ponad 70% 12-latków co najmniej raz w tygodniu korzysta z portali społecznościowych i słucha muzyki. Systematycznie komunikują się przez pocztę elektroniczną i komunikatory lub oglądają filmy.
62% używa komputerów do odrabiania pracy domowej.
W badanej grupie nie ma dużych różnic między chłopcami i dziewczynkami w wykorzystywaniu komputera, choć dziewczynki częściej słuchają muzyki i są aktywniejsze na portalach społecznościowych. Natomiast chłopcy często grają w gry online (około 73%).
Ciekawa jest kreatywność uczniów, którzy aktywnie włączają się w społeczny obieg komunikatów (dźwiękowych, wizualnych, tekstowych) w sieci. 27% tworzy własne strony lub prowadzi bloga, a 31% umieszcza w Internecie własne produkcje muzyczne lub filmowe.
źródlo: edulandia.pl