„Jeszcze dwie minuty i koniec!”
Zespół naukowców prowadzony przez Alexisa Hinikera z University of Washington w USA przebadał dwie równoległe grupy rodzin z dziećmi, aby ustalić, w jaki sposób oraz kiedy dzieci korzystają z urządzeń elektronicznych. Przy okazji badań udało się też ustalić, która metoda „zabierania iPada” jest najmniej skuteczna i wywołuje ze strony dzieci największy opór.
Ku wielkiemu zaskoczeniu naukowców okazało się, że jest nią informowanie dziecka o tym, że już niedługo jego czas na rozrywkę dobiegnie końca. Klasyczne „jeszcze pięć minut i koniec” okazało się przyczyną częstszego oporu ze strony dzieci w wieku od roku do 5 lat. Zdaniem naukowców metoda ta sprawia, że rozstanie się z komputerem jest dużo bardziej bolesne, zaś sam iPad (lub jakiekolwiek inne technologiczne cudo) wydaje się czymś dużo ważniejszym.
Zespół Hinikera przebadał dwie niezależne grupy. Pierwsza z nich składała się z 27 rodzin, w których dzieci miały od roku do 5 lat. Badacze przeprowadzili serię wywiadów dotyczących sposobu zarządzania mediami i czasu, jaki dzieci spędzają na korzystaniu z komputera i podobnych urządzeń. Drugą grupa badanych było 28 rodzin, których zadaniem było opisywanie sposobu korzystania z mediów i reakcji dzieci na polecenie odejścia od komputera.
„Początkowo byliśmy wstrząśnięci wynikami – mówił Hiniker – zaczęliśmy też podejrzewać, że rodzice podświadomie używają argumentu dwie minuty do końca, kiedy przewidują nadchodzący opór ze strony swoich pociech”.
Dlatego naukowcy starali się w taki sposób zaaranżować badania, aby wyniki były jak najbardziej zobiektywizowane. Niemniej za każdym razem dwuminutowe ostrzeżenie sprawiało, że dziecko reagowało negatywnie.
Ostatecznie wyniki eksperymentu napawają jednak optymizmem. Na prośbę o odłożenie iPada dzieci reagowały neutralnie w 59 proc. przypadków, w 19 proc. ich reakcja była pozytywna, a w 22 proc. dochodziło do awantury.
Jeżeli jednak Państwa dziecko reaguje negatywnie na wszystkie prośby i groźby dotyczące odejścia od komputera, warto wyrzucić ze swojego słownika wyrażenie „jeszcze dwie minuty i koniec” oraz ułatwić mu oderwanie się od technologii za pomocą kilku prostych sposobów.
Jak oduczyć dziecko nadmiernego korzystania z elektroniki?
Zespół Alexisa Hinikera zaobserwował też szereg okoliczności, które sprawiają, że dzieciom łatwiej pożegnać się z ulubionym sprzętem elektronicznym. Jak wskazuje sam autor badań, zastosowanie się do nich sprawiało, że „W większości przypadków koniec korzystania z tabletu był przyjmowany ze spokojem, który dla rodziców był trudny do rozpoznania”.
Poniżej prezentujemy ustalenia naukowców w formie kliku zwięzłych rad:
- Przestań ostrzegać, że czas na korzystanie z komputera zaraz dobiegnie końca. To sprawi, że dziecku ciężej będzie przyjąć jego koniec, kiedy ten wreszcie nadejdzie.
- Wyłącz funkcję „autoodtwarzanie” oraz wyskakiwanie sugerowanych filmów na portalach takich jak np. YouTube. Każdy kolejny film dodatkowo angażuje uwagę dziecka. Jeżeli nic nie będzie mu sugerowało kolejnego filmu, istnieje większa szansa, że pociecha sama straci zainteresowanie i zajmie się czymś innym.
- Postaraj się wyrobić w dziecku rodzaj rutyny. Wyznacz konkretne i sztywne godziny, między którymi może korzystać z komputera lub tabletu i trzymaj się swoich postanowień.
- Staraj się wskazywać, że Twoje polecenie odejścia od komputera jest wyznaczone przez czynniki obiektywne, związane z samym sprzętem, np. powiedz, że zaraz padnie bateria w laptopie i trzeba wyłączyć komputer, żeby go naładować.
- Postaraj się sprawić, żeby odejście od komputera było połączone z zaproszeniem do innej atrakcyjnej dla dziecka aktywności. Nie pozwól żeby po odłożeniu tabletu zostało pozostawione samemu sobie i zaczęło się nudzić.
Źródło: polityka.pl